بستن

نکات مهم تغذیه ای برای داشتن پوستی سلامت

قطعا همه ما زیبایی پوستمون واسمون بسیار با اهمیته و خب این زیبایی ارتباط مستقیم با چیزی که میخوریم داره.چرا که خیلی از مشکلات پوستی مثل جوش های صورت ارتباط مستقیمی با رژیم غذایی داره و با تغییر رژیم غذایی به راحتی میتونیم این مشکلاتو برطرف کنیم. در ادامه این مطلب در پایین به این موضوع پرداختیم که چطور میتونیم با بهبود سبک زندگی پوست شاداب داشته باشیم. با دکتر بارتر همراه باشین.
رایگان

، مقاومت به انسولین یکی از عوامل مهم تسریع پیریه که هم در داخل و هم در خارج از بدن تأثیر میذاره، بنابراین مهمه اگه می خواین ظاهر جوونی داشته باشین سطح انسولین رو پایین نگه دارین.

مواد مخدر و الکل به وضوح دشمن یک چهره درخشان ان و محصولات لبنی پاستوریزه گاهی مقصر بیماری های پوستی ان.

چربی های سالم باعث زیبایی پوست میشن

یکی از اولین استراتژی هایی که میتونین برای بهبود سلامت پوستتون استفاده کنین اینه که مطمئن بشین به اندازه کافی چربی امگا 3 با کیفیت بالا دریافت می کنین.ماهی سرشار از امگا 3 هست.البته ماهی های کم جیوه!

از چربی های سالم دیگه میتونیم به روغن نارگیل ، آووکادو ، زیتون و روغن زیتون و آجیل های خام اشاره کنیم

 

برای داشتن پوست درخشان ، مصرف سبزیجات رو تقویت کنین

سبزیجات، هم از نظر آب و هم از مواد مغذی زیادی (از جمله مواد معدنی ضروری) میتونن بدن رو سم زدایی کنن و در نتیجه پوست درخشان رو برای شما بوجود بیارن.

سبزیجاتی مثل کلم پیچ ، اسفناج ، سبزیجات و کلم بروکلی تاثیر مستقیم بر روی کبد شما دارن.طیف سبزیجات مورد مصرف خودتون رو بیشتر کنین.

سبزیجات قرمز نارنجی مثل هویج ، سیب زمینی شیرین ، کدو تنبل و فلفل قرمز از نظر بتاکاروتن(beta-carotene) غنی هستن. بدن انسان بتاکاروتن رو به ویتامین A تبدیل میکنه ، که از آسیب سلول و پیری زودرس جلوگیری میکنه. اسفناج و سایر سبزیجات برگ دار نیز ویتامین A زیادی تأمین میکنن.

سبزیجات برگ دار مانند اسفناج و کلم پیچ لوتئین و زئاکسانتین تهیه میکنن. این آنتی اکسیدان ها نه تنها برای چشم مفیدن بلکه برای پوست هم مفیدن.چرا که محافظت از پوست رو در برابر آسیب ناشی از اشعه ماورا بنفش تا چهار برابر افزایش میدن.

 

ویتامین C باعث ایجاد پوست سفت و شفاف میشه

ویتامین C به تولید کلاژن تو بدن کمک میکنه ، پروتئینی که پایه و اساس پوست رو تشکیل میده. تجزیه کلاژن میتونه پوست شما رو شل کنه و ویتامین C میتونه به محکم شدن اون کمک کنه.

برخی میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C هستن شامل مرکبات ، کیوی ، توت فرنگی ، فلفل دلمه ای قرمز ، کلم بروکلی. مرکبات همچنین حاوی لیمونن هستنن که طبق مطالعه ای میتونن تا 34 درصد خطر ابتلا به سرطان پوست رو کم کنن.

 

 

ویتامین های دیگری که خطر ابتلا به سرطان پوست رو کاهش میدن

علاوه بر ویتامین C ، ویتامین های D و B3 نیز محافظت ارزشمندی در برابر آسیب های پوستی و سرطان پوست از خودشون نشون دادن. ویتامین D میتونه سرطان پوست رو کاهش بده.

متاسفانه خیلی از متخصصین پوست به افراد میگن که برای جلوگیری از مشکلات پوستی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنین.در صورتی که این کاملا اشتباه هست و عملا شما با این کار خطر سرطان پوست رو در خودتون افزایش میدین.بدن بطور طبیعی طوری طراحی شده که باید روزانه در معرض نور خورشید قرار بگیره.

 

طبق یک مطالعه در سال 2008 در انگلیس ، "افرادی که روزانه 5 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی می خورن ، به همراه تقریبا یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به مدت 12 هفته ، 33 درصد بیشتر در برابر آفتاب سوختگی محافظت میشن. آنتی اکسیدان لیکوپن (سطح آن در گوجه فرنگی پخته شده و فرآوری شده بیشتره) SPF طبیعی پوست رو بهبود میبخشه. "

 

چای سبز و شکلات تلخ سلامت پوست رو تقویت میکنن

مصرف روزانه آب کافی که قطعا تو برنامه همه افراد باید باشه.علاوه بر اون میتونین چای سبز رو هم به برنامه روزانه خودتون اضافه کنین.چرا که باعث تقویت پوست میشه.

چای سبز یک منبع عالی از آنتی اکسیدان ها و آلکالوئیدها ،مملو از ویتامین های A ، D ، E ، C ، B ، B5 ، H و K ، منگنز و سایر مواد معدنی مفید مانند کروم ، روی و سلنیوم هست. روی و سانیوم برای پوست بسیار عالی هستن.

 

چای سبز همچنین حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان  EGCG  هست که از 25 تا 50 درصد از ویتامین C , E قوی تر هست. همچنین مطالعات نشون میدن که EGCG از آسیب ژنتیکی سلول های پوستی در معرض اشعه ماورا بنفش جلوگیری میکنه.حتی در صورت اضافه کردن کمی آب لیمو به فنجان چای سبز مزایای اون چند برابر میشه.

شکلات تلخ منبع دیگه ای از آنتی اکسیدان های ارزشمنده. مطالعاتی نشون دادن که فلاوانولهای کاکائو باعث افزایش رطوبت پوست و بهبود گردش خون میشه. در یک مطالعه ، 22 زن که به مدت 12 هفته روزانه یک نوشیدنی پودر کاکائو غنی از فلاوانول می نوشیدن ، مشکلات پوستی اونها نسبت به گروه دیگری که بصورت عادی تحت آزمایش بودن بیشتر رفع شده بود.

بهترین نوع شکلات تلخ 70 درصد هست که قابلیت تحمل تلخی اون برای خیلی ها وجود داره.شکلات شیری خیلی ارزشمند نیس چرا که دارای قند زیادی هست.

 

 

با سالم سازی روده پوست خودتون رو شفاف کنین

گروه دیگه ای که میشه ازش نام ببریم ، غذاهای تخمیر شده هست که میتونه به رشد باکتری های روده کمک کنه و نتیجه این اون میشه هضم سالم غذا. ویتامین های گروه B ، امگا 3 ، آنزیم های گوارشی ، لاکتاز و اسید لاکتیک ایمنی بدو رو افزایش میده.

پوست شما در واقع میتونه تصویری کاملاً واضح از سلامت روده تون رو ارائه بده. ثابت شده استرس میتونه آکنه رو تشدید کنه و باکتریهای روده میتونن روی این استرس احساسی تاثیر بذارن.

علاوه بر این ، کربوهیدرات های تصفیه شده ، مثل فروکتوز ، شکر و غلات میتونن باعث افزایش التهاب تو بدن شما بشن که این موضوع میتونه باعث ایجاد آکنه بشه ، و در عین حال میتونه باکتری های روده رو از بین ببره.

شکر دشمن باکتری ها خوب رودس.شکر میتونه به رشد باکتری های بی هوازی قارچ ها و مخمر ها کمک کنه و در نهایت قارچ های تولید شده باکتری های خوب روده شما رو از بین میبرن.

 

پوست سالم از درون ایجاد میشه!

با سالم و تمیز نگه داشتن درون خودتون ، پوست شما چاره ای نداره جز اینکه از این الگو پیروی کنه و وضعیت داخلی شما رو آینه کنه. برای رسیدن به این هدف ، شما باید به چیزی که وارد بدنتون میشه دقت کنین.

از چربی های سالم دیگه میتونیم به روغن نارگیل ، آووکادو ، زیتون و روغن زیتون و آجیل های خام اشاره کنیم.

نقد و بررسی خود را بنویسید
  • فقط کاربرانی که ثبت نام کرده اند می توانند نقد و بررسی ها را بنویسند.
*
*
  • بد
  • عالی
*
*
*

، مقاومت به انسولین یکی از عوامل مهم تسریع پیریه که هم در داخل و هم در خارج از بدن تأثیر میذاره، بنابراین مهمه اگه می خواین ظاهر جوونی داشته باشین سطح انسولین رو پایین نگه دارین.

مواد مخدر و الکل به وضوح دشمن یک چهره درخشان ان و محصولات لبنی پاستوریزه گاهی مقصر بیماری های پوستی ان.

چربی های سالم باعث زیبایی پوست میشن

یکی از اولین استراتژی هایی که میتونین برای بهبود سلامت پوستتون استفاده کنین اینه که مطمئن بشین به اندازه کافی چربی امگا 3 با کیفیت بالا دریافت می کنین.ماهی سرشار از امگا 3 هست.البته ماهی های کم جیوه!

از چربی های سالم دیگه میتونیم به روغن نارگیل ، آووکادو ، زیتون و روغن زیتون و آجیل های خام اشاره کنیم

 

برای داشتن پوست درخشان ، مصرف سبزیجات رو تقویت کنین

سبزیجات، هم از نظر آب و هم از مواد مغذی زیادی (از جمله مواد معدنی ضروری) میتونن بدن رو سم زدایی کنن و در نتیجه پوست درخشان رو برای شما بوجود بیارن.

سبزیجاتی مثل کلم پیچ ، اسفناج ، سبزیجات و کلم بروکلی تاثیر مستقیم بر روی کبد شما دارن.طیف سبزیجات مورد مصرف خودتون رو بیشتر کنین.

سبزیجات قرمز نارنجی مثل هویج ، سیب زمینی شیرین ، کدو تنبل و فلفل قرمز از نظر بتاکاروتن(beta-carotene) غنی هستن. بدن انسان بتاکاروتن رو به ویتامین A تبدیل میکنه ، که از آسیب سلول و پیری زودرس جلوگیری میکنه. اسفناج و سایر سبزیجات برگ دار نیز ویتامین A زیادی تأمین میکنن.

سبزیجات برگ دار مانند اسفناج و کلم پیچ لوتئین و زئاکسانتین تهیه میکنن. این آنتی اکسیدان ها نه تنها برای چشم مفیدن بلکه برای پوست هم مفیدن.چرا که محافظت از پوست رو در برابر آسیب ناشی از اشعه ماورا بنفش تا چهار برابر افزایش میدن.

 

ویتامین C باعث ایجاد پوست سفت و شفاف میشه

ویتامین C به تولید کلاژن تو بدن کمک میکنه ، پروتئینی که پایه و اساس پوست رو تشکیل میده. تجزیه کلاژن میتونه پوست شما رو شل کنه و ویتامین C میتونه به محکم شدن اون کمک کنه.

برخی میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C هستن شامل مرکبات ، کیوی ، توت فرنگی ، فلفل دلمه ای قرمز ، کلم بروکلی. مرکبات همچنین حاوی لیمونن هستنن که طبق مطالعه ای میتونن تا 34 درصد خطر ابتلا به سرطان پوست رو کم کنن.

 

 

ویتامین های دیگری که خطر ابتلا به سرطان پوست رو کاهش میدن

علاوه بر ویتامین C ، ویتامین های D و B3 نیز محافظت ارزشمندی در برابر آسیب های پوستی و سرطان پوست از خودشون نشون دادن. ویتامین D میتونه سرطان پوست رو کاهش بده.

متاسفانه خیلی از متخصصین پوست به افراد میگن که برای جلوگیری از مشکلات پوستی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنین.در صورتی که این کاملا اشتباه هست و عملا شما با این کار خطر سرطان پوست رو در خودتون افزایش میدین.بدن بطور طبیعی طوری طراحی شده که باید روزانه در معرض نور خورشید قرار بگیره.

 

طبق یک مطالعه در سال 2008 در انگلیس ، "افرادی که روزانه 5 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی می خورن ، به همراه تقریبا یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به مدت 12 هفته ، 33 درصد بیشتر در برابر آفتاب سوختگی محافظت میشن. آنتی اکسیدان لیکوپن (سطح آن در گوجه فرنگی پخته شده و فرآوری شده بیشتره) SPF طبیعی پوست رو بهبود میبخشه. "

 

چای سبز و شکلات تلخ سلامت پوست رو تقویت میکنن

مصرف روزانه آب کافی که قطعا تو برنامه همه افراد باید باشه.علاوه بر اون میتونین چای سبز رو هم به برنامه روزانه خودتون اضافه کنین.چرا که باعث تقویت پوست میشه.

چای سبز یک منبع عالی از آنتی اکسیدان ها و آلکالوئیدها ،مملو از ویتامین های A ، D ، E ، C ، B ، B5 ، H و K ، منگنز و سایر مواد معدنی مفید مانند کروم ، روی و سلنیوم هست. روی و سانیوم برای پوست بسیار عالی هستن.

 

چای سبز همچنین حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان  EGCG  هست که از 25 تا 50 درصد از ویتامین C , E قوی تر هست. همچنین مطالعات نشون میدن که EGCG از آسیب ژنتیکی سلول های پوستی در معرض اشعه ماورا بنفش جلوگیری میکنه.حتی در صورت اضافه کردن کمی آب لیمو به فنجان چای سبز مزایای اون چند برابر میشه.

شکلات تلخ منبع دیگه ای از آنتی اکسیدان های ارزشمنده. مطالعاتی نشون دادن که فلاوانولهای کاکائو باعث افزایش رطوبت پوست و بهبود گردش خون میشه. در یک مطالعه ، 22 زن که به مدت 12 هفته روزانه یک نوشیدنی پودر کاکائو غنی از فلاوانول می نوشیدن ، مشکلات پوستی اونها نسبت به گروه دیگری که بصورت عادی تحت آزمایش بودن بیشتر رفع شده بود.

بهترین نوع شکلات تلخ 70 درصد هست که قابلیت تحمل تلخی اون برای خیلی ها وجود داره.شکلات شیری خیلی ارزشمند نیس چرا که دارای قند زیادی هست.

 

 

با سالم سازی روده پوست خودتون رو شفاف کنین

گروه دیگه ای که میشه ازش نام ببریم ، غذاهای تخمیر شده هست که میتونه به رشد باکتری های روده کمک کنه و نتیجه این اون میشه هضم سالم غذا. ویتامین های گروه B ، امگا 3 ، آنزیم های گوارشی ، لاکتاز و اسید لاکتیک ایمنی بدو رو افزایش میده.

پوست شما در واقع میتونه تصویری کاملاً واضح از سلامت روده تون رو ارائه بده. ثابت شده استرس میتونه آکنه رو تشدید کنه و باکتریهای روده میتونن روی این استرس احساسی تاثیر بذارن.

علاوه بر این ، کربوهیدرات های تصفیه شده ، مثل فروکتوز ، شکر و غلات میتونن باعث افزایش التهاب تو بدن شما بشن که این موضوع میتونه باعث ایجاد آکنه بشه ، و در عین حال میتونه باکتری های روده رو از بین ببره.

شکر دشمن باکتری ها خوب رودس.شکر میتونه به رشد باکتری های بی هوازی قارچ ها و مخمر ها کمک کنه و در نهایت قارچ های تولید شده باکتری های خوب روده شما رو از بین میبرن.

 

پوست سالم از درون ایجاد میشه!

با سالم و تمیز نگه داشتن درون خودتون ، پوست شما چاره ای نداره جز اینکه از این الگو پیروی کنه و وضعیت داخلی شما رو آینه کنه. برای رسیدن به این هدف ، شما باید به چیزی که وارد بدنتون میشه دقت کنین.

از چربی های سالم دیگه میتونیم به روغن نارگیل ، آووکادو ، زیتون و روغن زیتون و آجیل های خام اشاره کنیم.